31 Mar 2009

KISAH 3 SEKAWAN

Bermulanye kisah 3sekawan yang sangat kamcing sedari kecil,tidor sebntal,makan setalam,mndi secebok,n main sebola tnggl di sebuah kmpung yang tidak ramai penghuninya.

Namun si bongsu yang namanya gado seorang yang paling degil,tidak mahu mndengar nasihat atau teguran kawan2nya yang sulung.Gado selalu keluar dari kampung seorang diri tanpa pengetahuan yang lain.gado lebih suka bersendirian daripada bersama kawan-kawan yang lain.

kawan-kawannya si gilla dan hottak amat risau dengan gado.maka apabila terbenamnya matahari di sebelah barat,gado masih belum pulang ke rumah.hottak khuatiri bahawa gado mgkin ditelan harimau kerana di kmpung mereka banyak terdapat haiwan-haiwan yang liar dan ganas.

Maka,setelah 3 tahun berlalu,gilla dan hottak keluar dari kampung semata-mata untuk mencari kawan mereka.sebelum ini mereka tidak pernah keluar dari kampung tersebut,tetapi disebabkan gado,mereka keluar dari kampung pertapaan mereka.

"Alamak....kite kat mane ni yop??kat jerman ke??macam portugal pon ade le...boleh la aku jumpe balak..peeeeerhh"kata hottak dengan penuh kagum dan batak."Ish,apalah kamu nie,bukanke kt kmpung kite tu banyak kayu balak,kamu jangan jadi kampung sangat,cube kaver sikit!!"jawab gilla sedikit lebih maju dari hottak.

Dengan tidak membuang masa,mereka pun pergi mencari balai polis yang berhampiran untuk membuat laporan tentang kehilangan gado."Tak sangke aku,akhirnye dapat jugak aku menjejakkan kakiku ke eropah nie"kata hottak seorang diri sambil mencium pejabat polis yang tiggi seperti menara."Dah sampai la,lengenye kamu nie...malu aku tau!"sambil mengetuk kepala si hottak.

Lalu mereka pun masuk ke dalam balai polis tersebut.Si gilla menyuruh hottak tunggu diluar sebentar.lalu gilla bertemu dengan salah seorang pegawai polis yang bertugas."Assalamialaikum pak.saya ade masalah nie.."khabar gilla dengan nada otai."Waalaikumsalam..ade ape??boleh saye bantu?"Saye bukan nak batu,kampung saye dah belonggok-longgok dah.saye nk cari gado!dengan nada serius.Dengan tidak puas hatinya,pegawai polis itu pun bangun dan menengking."kamu nie gile ke!"ya,aku memang gilla!jawabnye.Terkejut si polis mendengar tengkingan si gilla.

Si polis itu pun masih tidak berpuas hati dan menengking semula."Kamu nie takde otak ke!!"ade jer.....hottak ade je tunggu kat luo."jawab gilla dengan selambanya.tiba-tiba ketua polis keluar dari bilik pejabatnya dan berkata."cmne ko boleh datang sini??ya allah....."kalau ye pun,jgn la buat huru-hare kat sini."terkejut gilla bahawa kwnnye gado tetibe mnjadi ketua polis disitu dan serta-merta menukar namanya dengan nama pie.Maka pie mengambil kedua kawan baiknya bekerja bersama-sama dengannya menyelesaikan masalah di kuala lumpur.

No comments: