29 Dec 2009

berakhirnye urusan dijawazat

“SEGALE URUSAN DI JAWAZAT MEMENINGKAN,TAK KIRE LA URUSAN VISA MAHUPUN KHURUJ WA AUDAH SAME SAJE..KALAU TAK KENE BULI TAK SAH!”



Dan inilah kali pertame aku menjejakkan kaki ku ini ke imegresen yaman atau lebih dikenalinye dengan JAWAZAT.sebelum ini urusan visaku telah di uruskan oleh abg aku sendiri,akan tetapi kali ini aku menguruskannye dengan sendiri bersame kawan sekolej aku iaitu ihsan yang pernah menguruskan urusan KHURUJ WA AUDAH pada bulan tujuh yang lalu.ahhh..tak penting sume tu..yang penting aku nak citer kat kome2 pasal urusan aku dijawazat selame 3 ari.


Make di hari yang pertame,aku dan ihsan pergi dengan niat untuk membuat urusan visa.memang jangkaan kami ianye tidak akan sehari.pasti memakan mase yang bertahun-tahun…eh lame sangat tu….haha.dan urusan pertama kami bermule dengan ujian yang sangat melucukan..ujian pertama ialah:

KETIADAAN BORANG


Kami meluru masuk ke kaunter yang terdapat borang padanye.lalu kami meminte borang daripade pegawai yang bertugas pade ketike itu.tetapi dengan selambenye beliau menjawab.”borang xde!,tunggu sekejap lagi.”kami amat masak dengan sekejap mereke tu..seminit mereke bersamaan dengan sepuluh minit kami..hahaha..lalu kami mengambil keputusan untuk pergi sarapan sebentar.aku mengambil air mange tin dan 2 biji telor rebus dicicah bersame garam dan bisbas..begitu juge dengan ihsan.


Setelah selesai sarapan,kami naik semule ke atas dan pergi ke kaunter tersebut sekali lagi,alhamdlillah,nasib baik ade borang..kami pon dengan tenang mengisi borang tersebut dengan lengkap,akan tetapi ade beberape ruang yang kami tidak pasti untuk diisi ataupun tidak.dengan selambenye kami bertanye kepada seorang brader Indonesia yang juga sedang membuat urusan.”saya mahu perbaharui visa g mana ya?yang ini bukan borang kali pertama mohon?beliau pon memberitahu kepade kami ape yang perlu diisi dengan loghat kelate..betape terkejutnye jantung aku nie seperti ditembak peluru berpandu..hahaha(merapu ckit).”mu isi sini jer,hok nie tokse.”mati-mati aku ingat die nie mat endon.tebey muke teman nie yop..tapi selambe je la..hahaha

Dan ujian kedue kami ialah:


SURAT SOKONGAN TAK MANDANG


Yang nie memang masalah kami sendiri.tak focus betul2 sampai terlupe nak mintak surat sokongan dari kuliah kami.time tu memang rase menyirap bagaikan minum air sirap..wawawa.nak tak nak,kene la balik umah..

Di hari yang kedue

Aku ke kuliah untuk mendapatkan surat sokongan.aku masuk ke bilik bazzaz,musajjil kuliah yang sedang buat2 sebok.aku pon menceritakan segalenye kepada beliau,dan beliau bersetuju untuk mengeluarkan surat tersebut.tetapi beliau menyuruh aku menunggu sekuteri datang.aiseymannn….pening nak tunggu..

Jam menunjukkan pukul 10 pagi,sekuteri pun sampai sambil membawe barang ditangan,tak taw la pulak baraang ape..hahaha,yang menjadi masalahnye,si bazzaz tu pulak takde,terpakse la aku tnggu die pulak..akhirnye beliau pon mari dan mengeluarkan surat yang amat berharge bagi kami.

Selesai sudah urusan surat,aku pun bergegas ke jawazat dengan menaiki teksi kerane jawazat akan tutup jam 12 tngahari.kami pun sampai kire-kire jam 12 suku kalau tak silap la..alhamdlillah masih beroperasi lagi.urusan seterusnye ialah mendapatkan sign daripade pegawai2 atasan.kami pun pergi ke bilik-bilik yang telah ditulis di atas surat sokongan aku walaupun pada asalnye salah,tapi kami wat hero jugak.sampai la di bilik pegawai yang terakhir,pegawai tersebut wat dek je..boleh pulak di pergi minum dulu..hampeh,kami pun bersabar dan tunggu sehingge beliau kembali.sesudah kembalinye beliau,kami menghulurkan borang kami kepadanye,memang cari masalah la plak,dan2 pen die hilang.die marah kat orang bawah die.padahal die yang lupe ltak kat mane..geram rasenye.lalu ihsan pun memberikan pennye kepada beliau,tetapi beliau taknak..memang nak kene tumbukan padu maut nie.die tetap nak pen dakwat basah die jugak.poyo.bajet tulisan cantik,tulisan cam cacing kerawet,extion tak memasal..last sekali die jumpe kat dalam laci die..issshhh…lenge betoi..huhu


Setel masalah sign,kami turun semule ke kaunter untuk mengambil resit pulak,ujian ketige pulak:


KAUNTER TAK TERIME


Setelah selesai mengambil resit,kami ke kaunter sekali lagi untuk membayar.betape panasnye aku walaupun time tu tak berape panas,boleh die ckp BUKRAH!.dah lewat dah,katenye..padahal ckit lg jer,nk bg borang n bayar duit..boleh die tak terime..eee geram aku,jenoh bodek..tapi nak wat cmne..terpakse la balik semule ke rumah..

hari ketige,


awal-awal lagi kami gerak.nak siapkan jugak hari tu,maleh nak buang mase.
Kami terus mengeluarkan borang dan wang tunai sebanyak 6200 yr dan memberikan kepade pegawai yang rebe tersebut.dan beliau memberikan resit bayaran kepada kami serta menyuruh kami ke bilik bernombor 58 untuk urusan terakhir.maka selesai sudah urusan,dan akan siap 3 hari selepas tarikh yang tertere di resit bayaran.

Sebelum itu,salah seorang pegawai di situ telah menipu kami.sepatutnye amik fail dulu,baru pergi ke bilik 58,tetapi die cakap pergi terus..bengang aku…dalam pade tu,poowhhhh!!!bunyi hentakan yang kuat masuk ketelinge aku..2 orang pegawai sedang bergaduh dalam kauter beb..!!rase nak rakam je..sempat lagi buat hero..huissshh..arab2..tu je la citer aku di jawazat.harap-harap taun akan datang aku tak kene tipu lagi…sekian.

No comments: