5 Jun 2011

MTQ 4 TAWAN GUNUNG BUJANG MELAKA.

“Gunung yang berketinggian 1233 meter (4,048 kaki) ini telah kami tawan,
dengan mengambil masa
Lebih kurang 5 jam..memang letih..”




Mesti kome sume tak tau kat mane letaknye Gunung Bujang Melaka kan??mesti kome ingat kat
Melaka kan??same la ngan teman pon,teman ingat kat Melaka,upenye kat perak jer..tingin ase nak
Ke Melaka..tapi takpe lah..ade jugak bunyi Melaka..haha.
Haa..nie nak kabo kat kome2 sane..hari tuh Maahad Tahfiz Al-Quran Tapah (MTQ4) telah
Mengadekan program mendaki Gunung Bujang Melaka yang terletak di Kampar perak.program nie telah disertai seramai 22 orang pelajar&guru2 dan 3 orang otai gunung antarenye pakcik lai..tu je la yang aku taw namenye..yang lain aku tak sempat nak tanye..




pakcik lai bagi taklimat...

Perjalanan yang mengambil mase lebih kurang 4jam ke campsite begitu mencabar tahap kelakian kami sebagai lelaki.bukan nak kate tak kuat,letih….ibarat naik bangunan 2 juta tingkat,longgor abih kepale lutut.namun cabaran tersebut berjaye kami tempuhi.
Kami sampai ke campsite setelah 3 kali berehat.pertamenye dirumah orang asli dan akhir skali di
Kawasan air terjun. kire2 jam 1stngh kot,tak ingt,hehe..kami smpi di situ,kami berehat dan memasang
Khemah dan membawe kluar segale keperluan2 sebelum menyambung semule pendakian ke puncak
Gunung yang penuh dengan tentere lebah.selepas itu barulah kami turun semule dan menyiapkan makanan..lapo yop!!



wajah2 permulaan..bukan main sonok jer...



Program selame 2 hari 1 malam nie telah memberi manfaat yang bnyk kepade kami sume.antarenye melatih sifat sabar dan juge mengenagkan kami akan orang2 yang miskin yang lapar…yang memerlukan makanan,begitulah keadaan kami di sane..xtaw nak habaq camna lagi..
Kami meningglkan gunung tersebut pade keesokan harinye kire2 jam 10 pg dengan cabaran yang lebih mencabar apabila hujan turun dengan lebatnye membuatkan laluan menjadi licin dan berlecak.ia menyukarkan kami untuk turun.tetapi dapat juge kami tempohi.



wajah keletihan....





Begitu la serbe sedikit cerite tentang pendakian kami.mane yang xpernah mendaki tuh,cube2 la try ye..taw le kome azabnye.haha..ok lah sekian.




berjaye menawan gunung bujang melake...yeahhh!!



Info Gunung

Gunung Bujang Melaka yang terletak di Tapah Perak, mempunyai ketinggian setinggi 1233 meter (4,048 kaki). Gunung Bujang Melaka mempunyai hutan Dipterokarp Bukit, hutan Dipterokarp Atas, dan hutan Montane. Terdapat banyak flora di gunung ini yang mempunyai nilai perubatan. Terletak di Hutan Simpan Sahum Kampar. Ianya bermula dari Kawasan Perkelahan Air Terjun Batu Berangkai Kampar. Ketinggian yang mencecah 4048 kaki menyebabkan suasana sejuk dan dingin pada pengunjung yang bermalam dipuncaknya mahupun diCamp Lebah. DiCamp Lebah para pendaki yang tiba dinasihatkan agar berhati-hati semasa tiba dengan tidak membiarkan baju basah diletakkan merata-rata kerana lebah yang ada disana memang gemar menghurungnya.
Untuk kesana anda perlu menaiki bas dan turun di Stesen Bas Kampar. Kemudian anda mempunyai pilihan samaada untuk berjalan kaki (30minit) ke Air Terjun Batu Berangkai ataupun mengambil teksi terus kesana.

(sumber : pelbagai website)

4 comments:

sweetapple shuwit said...

yeah..cayah larh abg taufik..
anda brjaya mndaki gnung trsbot !
msty da tron 10 kilo kn..
hahaha
tringin nk mndaki gnung uh jgk !!!

t-zero-peak said...

eh...mane maunye....1 kilo je kot..pstu dh trun tu,mkn blk..ye lah,ats gnung xpuas mkn..hak3..org kampor pon xpnah naik ag ker??org tlk intn dh tawan dh...hehe

sweetapple shuwit said...

hahaha !
x baek bngge au..
alarh..
aca kn pompuan...
x de owg na tmn daki gnug uh..
klu ade..
da lme aca dki sblom abg...
:p

t-zero-peak said...

haha..yeke...ehem2 xnk tlong tman ker??hahaha